2014年8月25日月曜日

a meeting of the faculty supporters' association

  Today, I went to Saga city and Takeo City.
   The main purpose was to attend the annual meeting of Saga Univ. Agricultural faculty supporters’ association. It was to start at 1:00 p.m.
  Add to this, I should go to my daughter’s place to bring some belongings she left behind last Friday and some food.  She would leave home  for studying camp around 9:00 a.m.  Therefore I must reach there before 9:00 a.m.
  I thought I had enough time to go to Takeo municipal library. It took about one hour from Saga city to Takeo city. I visited Takeo municipal Library for the first time.
  It was very comfortable, a little smaller than I expected. I stayed there for about one hour, then went back to Saga city to Saga Univ.

    I went to the building of agricultural faculty, there was a reception desk, where I told them my daughter’s grade and name.  They gave me a sack of rice grown by students.
    There were about fifty or sixty people who looked like parents and about twenty or thirty officials and teachers.
     The teachers introduced themselves, then a teacher who deals with career counseling explained the results of last graduates’ employment examination. He told that 99 percent of job candidates have got their jobs.
      Then we heard the statement of accounts and the budget of this fiscal year.
      After the meeting, parents who had asked interviews with their sons and daughters’ tutors were divided into some groups and were guided to another rooms.
  I was lead in a professor’s office. There were three mothers to talk with the professor. One of them was a mother whose son was senior, the other was a mother whose daughter was sophomore, and me, my daughter was freshman.
     The professor was cheerful and likable.
     At first he talked us all about the course selection system generally. Then he made interviews with each by turn.
     There are two department in the agricultural faculty, Department of Applied Biological Sciences and Department of Environmental Sciences. My daughter entered the Department of Environmental Sciences.
    I’ve known there are three courses in this department, Environmental Conservation,  Agrobiology & Agro-Production Systems, and Rural Development.
    He said in the Environmental Conservation chairs students study physics, mathematics and chemistry, in the Agrobiology & Agro-Production Systems chairs they study about microbes, plants, and livestock, or how to sustain biotic resources. He said it was the small-sized agricultural faculty. In the Rural Development chairs they study economics,sociology or business.
 
    Freshmen choose their course in the end of the fiscal year, and in the second half of sophomore they are assigned to professors’ offices. If adjustment is needed, it made by students’ academic achievement.
    He said, “Students may pass the examination only if they attend classes and study properly, but rarely there are students who start living alone and can’t attend morning classes and drop out”.
    And he added about the entrance examination to graduate school, it depends on English score, and if students hope to get jobs, English is important also.
    He told me about studying abroad. In the Rural Department some students go to Bangladesh and research a village where the well water was contaminated by Arsenic.  In the Agrobiology & Agro-Production Systems there is the exchange study with a Korean college.
Saga Univ. students go Korean college and Korean students come to Saga Univ.  He said students get along well together.
   I hope my daughter will study abroad for a while if possible.
   I’ve never expected an interview with university teacher. Recently universities are promoting to be nice to students and their parents.

 今日 佐賀市と武雄市に行った。
 主な目的は佐賀大農学部後援会に出ること、それは午後1時から始まる予定だった。
 それに加え、娘のところに先週忘れていったものと食べ物を少し届けたかった。娘は朝9時ごろ合宿に行くことになっていた。そんなわけで朝9時までに着かなければならなかった。
 武雄市図書館に行く時間はあると思った。佐賀から武雄市までは約1時間、初めて言った。
 落ち着いた感じだった。思っていたよりちょっと小さかった。約1時間いて、佐賀大学に引き返した。
 
 農学部の校舎に行った。受付があって娘の名前と学年を言った。お米を1袋もらった。学生が育てたものだ。
 だいたい50人から60人の親らしき人たち、20人から30人の先生や事務の方たちがいた。
 先生方が自己紹介をしてキャリア教育担当の方が前年度の卒業生の就職状況を説明した。就職希望の99%が就職できたそうだ。
 それから前年度決算と今年度予算を聞いた。
   総会の後、担任の先生との面談を希望した人はいくつかグループに分けられて別の部屋に案内された。
 私は研究室に案内された。3人の母親がいた。そのうちの1人は4年生の親、1人は2年生の親だった。うちの娘は1年生だ。
 先生は朗らかで感じのいい方だった。
 先生は最初みんなにコース選択制度の全般について話された。その後順番にひとりずつ面談があった。
  農学部には2つの学科がある、応用生物科学科と生物環境学科だ。娘は生物環境学科に入った。
 生物環境学科に3つのコースがあるそうだ。生物環境保全学、資源循環生産学(農業生物学/農業生産学)、地域社会開発学だ。
 生物環境保全学の講座では物理や数学や化学を勉強する。 資源循環生産学の講座では微生物や植物、家畜について勉強し、また、生物資源をいかに循環し持続するかを勉強する。先生はミニ農学部のようだとおっしゃった。地域社会開発の講座では経済学や社会学、取引などを勉強する。
 1年生は学年のおわりにコースを選択する。2年の後期に所属する研究室が決まる。調整が必要なときは成績によって決める。
 先生は「きちんと学校に来てきちんと勉強すれば進級できます。まれに一人暮らしを始めて朝起きられず授業に出なくてついていけなくなる学生がいます。」とおっしゃった。
 院の入試について付け加えた。それは英語で決まるそうだ。それに、就職希望でも英語が重要だそうだ。
 留学について話した。地域社会開発学ではバングラデシュの井戸水がヒ素で汚染された村を調査するそうだ。資源循環生産学では韓国の大学と交換留学の制度がある。佐賀大の学生が韓国に行き韓国の学生が佐賀大に来る。学生達は仲良くやっているそうだ。
 娘もできれば短期の留学をするといいと思う。
 大学の先生と面接があるとは思わなかった。最近、大学が学生や保護者に親切になりつつある。

 25 Aug. 2014


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