My daughter, second grade in Hita high school, left home for an excursion on last Tuesday.
14 students of the high school will study in Malaysia for 5 nights 6days.
They will be taught about sustainable Ecosystem at a tropical plants park. They will visit Batu Caves. They will meet Malaisyan high school students and make a presentation. They have been prepared for the presentation divided some groups.
A group will explain about Hita city, the culture, the history, nature or school,perhaps. The other groups explain about their studies they have been devoted. Every students bring a little present for each of them.
They will visit a college and will be taught about biomass from two professors, one of them is a Japanese. They will have a good time.
I'm so glad for her having such a good opportunity. I don't miss her. But partly I'm board. I feel something lack, I'm not content slightly. I feel I haven't turned on a switch of myself.
In the morning nobody says "Good morning", when I've cooked nobody says anything.
I understand it is not surprising. After my first eldest son had left home, my second eldest son and third eldest son also have left home. My daughter is leaving home in a year and half.
In the fridge, there are full of apples. My daughter complains if there isn't any. That may be the reason I feel uncomfortable.
I also love apples. I may as well eat them as much as I want.
日田高2年の娘が、この前の火曜日に研修旅行に出かけた。
高校生14人がマレーシアで5泊6日勉強する。
熱帯植物園で持続可能な生態系システムについて学ぶ。バツー洞窟に行く。マレーシアの高校生達と会って発表をする。班に分かれて発表の準備をしてきた。一つの班は日田について説明する。文化や歴史、自然とか学校についてだろうか。他の班はいままで研究してきたことを発表する。全員あいての高校生たちにささやかなプレゼントを持って行く。
大学を訪問してバイオマスについて2人の教授から教わる、そのうちの1人は日本人だ。楽しいだろう。
娘がいい機会をもてたことはとても嬉しい。いなくてさみしいというわけではない。でもなにか退屈だ。何かが足りない、ちょっと満足できない。自分のスイッチが入ってない感じ。
朝 おはようと言ってくれる人はいない。ごはんを作っても誰も何も言わない。
べつに驚くことではない。一番上の子が家を出て、それから2番目3番目も出てしまった。娘は1年半後に出て行く。
冷蔵庫にりんごがたくさんある。娘はりんごがないと文句を言うから。たぶんこれが落ち着かない原因だろう。私もりんごは大好きなんだ。好きなだけたべたらいいんじゃないか。
Oct. 4 2012
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