2010年1月13日水曜日

About my sons

My eldest son had came home for the "Coming of Age Day" ceremony of Hita city held on 10th January. He planned to travel on 9th,but on the day he had overslept. Thus he couldn't come home. He took a train on the next day and arrived at Hita station about 9:30. He attended the "Coming of Age Day" ceremony, after it was over I went to pick him up at Hita station.
He stayed two nights. On 12 Jun. he had left. In the morning my eldest son and my third eldest son and I left home together, I took them to nearby the high school and Hita station on my way to work.
During the two days my three sons and daughter were playing various video games.
He asked me whether I had considered in case my second eldest son would failed all the exams. He forecasted that my second son would not be passed, because he always shirked works.
I felt as if I was scolded. I explained my eldest son that I had told my second son if he would not be passed the exams of public colleges, he would have to find a job immediately. My eldest son told me why those two things were equal that I told him and that he had agreed. He predicted that if my second son had failed all the exams he would insist he would prepare the exams for another year. He might become a withdrawal. I was surprised. I couldn't imagine that. I hope my second son go to college, but I don't hope him spend extra time and money.
He can take the exams only this time. I gave him a chance, if he won't take it effectively, it is his matter.
I must make sure my second son comprehends that.
He shirks works. Perhaps he knows what to do, but he can't. It is said the longest journey is from the head to the heart.
I feel a little guilty. I have failed to strengthen him interest in learning.
He might have been alienated at school.

I've read "Teenage Wasteland :suburbia's Dead End Kids" written by Donna Gaines. It is a study of youth alienation and anomie, set out to understand a quadruple teenage suicide pact in Bergenfield. New Jersey in 1987. This book was published 1992, which I read recently.
She saw Bergenfield from a kid's point of view. Alienation was her primary concern.
She wrote : There're the traditional status hierarchies of high school, preps, buppies, greasers, nerds, jocks. There are stereotypes base on combinations of ethnicity and class culture.
It was so interesting. I wanted to read more soc books.

I think my second son was feeling alienation as a feeling of isolation and utter powerlessness, frustration with a loss of control over his life, a sense of disconnectedness from self and society.
He has been a dull student. He may have been like a second-class citizen. I admire him because he has gone to high school for three years.
I don't know he will become a college student or not. Even if he won't, I hope him a worker who is satisfied.

一番上の倅が1月10日の成人式に帰省しました。9日に帰ってくるつもりが、その日寝過ごして帰れませんでした。翌日電車に乗って朝9時半ごろ日田駅に着きました。成人式に出席し、それが終わって私が日田駅に迎えに行きました。
2晩泊まりました。12日に帰りました。朝1番目の倅と3番目の倅と一緒に家を出ました。仕事に行く途中高校の近くまでと日田駅まで送っていきました。
2日間3人の倅と娘はいろんなTVゲームをやっていました。
倅は私に2番目の倅が入試に落ちたらどうするつもりか考えてあるかと聞きました。何もやらないからどこにも受からないと思うと言いました。
私は自分が叱られているような感じがしました。2番目の倅にはどこの大学にも受からなかったらすぐ仕事を探しなさいと言ってある、と説明しました。
一番上の倅は、なぜ彼に言ったということが彼が納得したということと同じになるの?と言いました。2番目の倅はもしどこにも受からなかったら、もう1年浪人したいと言うだろう、もしかしたらひきこもりになるかもしれない、と言いました。おどろきました。そんなこと考えたこともありませんでした。2番目の倅には大学には行ってほしいですが、余分な時間とお金は使ってほしくありません。
受けられるのは今回だけです。私はチャンスは与えたのですから、それを生かせなければそれは彼の問題です。
2番目の倅がそれを理解しているか確かめないといけません。
彼は勉強をなまけています。たぶんやらなくちゃいけないとわかっていてもできないのでしょう。頭でわかることと心で感じることはとてもかけ離れていると言われています。
ほんの少し申し訳なく思います。私が学ぶことに興味をもたせることに失敗したわけです。
学校でも疎外感を感じていたのかもしれません。

『10代の荒廃- 郊外のぎりぎりの子どもたち』というドナ・ゲインズの書いた本を読みました。若者の疎外と無気力について、1987年にニュージャージー州バーゲンフィールドで起きた10代の若者4人の集団自殺を理解しようとしたものです。1992年に出版されました。最近読みました。
彼女は10代の子どもの視点からバーゲンフィールドを見てみました。疎外が彼女の第一の関心事でした。
こう書かれています。伝統的な階級区分がある。できる子、黒人のできる子、麻薬常習者、おたく、スポーツ優良な子。人種的階層的基礎にもとづく典型。
とてもおもしろい本でした。もっと社会学の本を読みたくなりました。

2番目の倅は疎外を感じていたと思います。孤独、無力感 葛藤、人生を支配できない感じ、自分自身と社会から切り離された感じ。
倅はできの悪い生徒でした。それは2級市民のようなものだったかもしれません。3年間高校に行ったことをすごいと思います。
大学生になるのかどうかわかりません。が、もしならなかったとしても、仕事に満足してほしいです。

13 Jan. 2010

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