2011年5月28日土曜日

Story-telling

I went to the Oita Pref.Library on 21 May. I attended an event, story-telling in English.
"A lot of children! Good!" Mr. Mickel Chadwick said when he entered the room which served us for the story-telling room.
He had come from Fukuoka American Center to perform the reading aloud. He was so cheerful and treated children very well.
First, he read aloud "From Head to Toe" by Eric Carl. With reading he invited children in front of all audience one by one to be an animal which appeared on the page by turn. He asked the child "Can you do it?" Then the preschool child replayed "Yes, I can do it." fluently. I was slightly surprised. We played together following the animals in the book.
Next, we hear him reading aloud "Joseph had a Little overcoat" and "Guri and Gura".
While reading books he asked or talked to the children very friendly. They were concentrated. Of course also I was.
I suppose story-telling in English will be spread in local libraries and elementary school libraries. Because there will be more children who can understand plane English.

On last Monday, I was called from my daughter around 3:00 p.m. She told me "You don't need to pick me up today. I'm home already." I asked her what had happened. She said a student had fallen from the forth story veranda at high school. He had died. Shocking, isn't it.
It was a terrible accident. Many students and teachers have confused. No one had predicted.
I feel pity for the boy student shutting his life only 15 or 16 years. I feel so sorry for his mother. Whole the high school lost its composure. I hope time may provide a solution.

5月21日 大分県立図書館に行きました。英語で読み聞かせの催しに参加しました。
「子どもがたくさんいますね。いいですねぇ。」マイケル・チャドウィックさんは読み聞かせの部屋に入ってきてそう言いました。
彼は福岡アメリカンセンターから英語で読み聞かせをするために来てくれました。すごくほがらかで子どもの相手がとても上手でした。
まず、エリック・カールの『頭からつまさきまで』を読みました。読みながら、順にページに登場する動物になってもらうため子ども達をひとりずつみんなの前に招きました。 子どもに聞きました。「これできるかな?」 すると就学前の子どもは「できるよ」と流暢に答えました。ちょっとびっくりしました。私たちは一緒に本の動物たちに続いて動作をしました。
 次は『ヨセフのすてきなコート』と『ぐりとぐら』を読んでもらいました。
 読んでいるあいだ子ども達にきさくに質問したり話しかけたりしました。子ども達は集中していました。もちろん、私もです。
 英語で読み聞かせは他の市町村図書館や小学校の図書館にも広まるでしょう。やさしい英語のわかる子ども達は増えていくでしょうから。

 この前の月曜日、午後3時ごろ娘から電話がありました。「今日迎えに来なくていいよ。もう家にいるから」と言いました。何かあったのと訊きました。一人の生徒が学校の4階のベランダから落ちたの、その人は死んだんだよ、ショックだよね、と言いました。
 むごいことです。たくさんの生徒と先生が途方にくれています。だれも思ってもみませんでした。
 たったの15年か16年で人生を終えてしまうなんてかわいそうです。お母さんも本当にお気の毒です。学校中が度を失っています。時がいやしてくれますように。

28 May 2011

0 件のコメント:

コメントを投稿