2011年10月9日日曜日

My mother's moving

On last Sunday, my third-eldest son, my daughter, and I went to Kagoshima pref. First, we dropped in Kagoshima city, where I picked up my second-eldest son. Then we went to Kaseda, Minamisatsuma city.
In the end of last month, my mother was released from the hospital after three years. Her doctor didn’t allow her live alone. My brother found a institution that to be open on September in Kaseda.
My mother agreed, and she moved in the institution.
This institution named “Casa Branka” is a complexed institution, which has 24 apartment houses rent for only advanced years, 29 care homes, and day services including short-stay for 25 persons.
My mother seemed not adapted there yet.
My mother’s apartment is in the first floor, faced a small garden, there are bed-room, and living-room. There are also bathroom, restroom, and kitchen. In the bathroom, restroom and bed-side there are call buttons. If any emergency, a stuff will come.
She can cook her meals or can take meals at the restaurant of the institution.
I brought a prepaid cell phone because I had been asked by my brother to talk my mother into using a cell phone. I showed her how to use it. The prepaid phone is available to next April, so until then she can think about her new cell phone. She seemed to be very confused for it was her first experience using a cell phone. I expect she would become familiar day by day.
Her apartment is located in town, which is convenient for for shopping or going for a walk. But she isn’t trying to go out yet.
She used to be active and an earnest worker. I can’t be adapted the gap between who she was in the old days and who she is now.
Maybe also my brother, his family and other relatives can’t.
Still she is out of hospital, she isn’t sick now. I had best not demand her more.

先週の日曜日、3番目の倅と娘と私は鹿児島県に行きました。まず、鹿児島市に寄って2番目の倅を拾って、それから南さつま市加世田に行きました。
 先月の終わり、母が3年ぶりに退院しました。医者が一人暮らしは許可しなかったので、兄は9月に加世田で開所予定の施設を探しました。
 母は同意してその施設に引っ越しました。
 その「カーサ・ブランカ」という名の施設は24室の高齢者専用賃貸住宅と29室のケアホームと25名までのショートステイを含むデイサービスの複合施設です。
 母はまだなじんでいないように見えました。
 母の部屋は1階にあり庭に面していて寝室とリビングがあります。浴室、お手洗い、台所もあります。浴室、手洗い、ベッド脇には呼び出しボタンがあります。何か緊急のときはスタッフが来てくれます。
 自分で食事を作ってもいいし、施設のレストランで食べることもできます。
 私はプリペイド携帯電話を持って行きました。兄から、母に携帯をもつよう説得してくれと頼まれたからです。母にその使い方を教えました。そのプリペイド携帯は来年の4月まで使えるので、そのときまでにどんな携帯を買うか考えたらいいと思います。母は生まれて初めて携帯を使ったのでとても戸惑っているようでした。少しずつ慣れていくと思います。
 母の部屋は街中にあって買い物や散歩するのに便利な所です。しかし、まだ外出しようとしません。
 母は活動的で働き者でした。私は昔の母と今の母の落差に慣れません。
 たぶん、兄、兄の家族、他の親戚たちも同じです。
 それでも、母は退院できたし、病気なわけではないし、これ以上母に求めてはいけないでしょう。

5th October 2011

0 件のコメント:

コメントを投稿