2008年12月21日日曜日

Parents-children's recriation

The end-of-term exam has over in my children's schools,both junior high school
and high school.
On Dec.4 there was parents and children's recreational meeting of third-grade
in junior high school. We played volleyball matchs. The students ate nice supper
of Onigiri and Butajiru cooked by moms in charge before games. They was given
Santa boots filled with goodies as souvenir. They were very glad, and the
sight made parents feel good.
The students said they will get psyched up toward the entrance exam of high
school. Some students may well be nervous to testimonial letters.
Though we want to help,parents can help little. Add to this, children will
have gone looking for jobs after finished school. I feel sorry that a little.
I might well try to make this town the hopeful town attracting youth as a
dwelling place.

On Sunday evening I happen to watch a TV program which Mr.Torigoe reported
about Akihabara serial murder, which informed the process the suspect had
done the crime.
It said he had been bright till junior high school age. But when he was in
high school he was lackluster. And after he graduated, he couldn't get job
which satisfied him. It was shocking for me that he and his parents had no
contact. I've heard his mother scolded him as he got low achievement in the
high school. Likewise I sometimes scolde my son, so I was amazed.
I guess his feeling of isolation and losing partly cause him serial murder.
I scolde my son not because his scholastic achievement but he didn't do which
he should do. But I haven't made sure if he realized me or not. It's possible
that his mother's intention was different from his acceptance.
I learned from this crime it is more inportant to tell children your view
of life or philosophy of life than to criticize children about their ability.

子ども達の学校では中学も高校も期末テストが終わりました。
 12月4日は中学3年の学年親子レクがありました。子どもと親とでバレーボールの
試合をしました。試合の前に子ども達は役員のお母さん達が用意したおにぎりと
豚汁の夕食をいただいていました。おみやげにお菓子の入ったサンタブーツを貰い
大喜びでした、その光景は親たちの心をなごませました。
 子ども達はこれから高校入試にむけてがんばると言っていました。推薦書が気に
なる子どものいるでしょう。手助けしてやりたいと思っても親ができることはあま
りありません。それに学校を終えたら仕事をさがしてどこか行ってしまうのが少し
残念です。若者にとって定住できる魅力的な町となるよう努力した方がよいかもし
れません。
 日曜日の夜たまたま見たテレビで鳥越氏が秋葉原の連続殺人についてルポしてい
て、容疑者が犯行に至った過程を報じていました。
 中学までは優秀だったそうです。でも高校ではぱっとしなかったようです。
卒業後は満足のいく仕事に就けなかったそうです。彼と彼の両親が没交渉だった
ときいてびくりしました。彼のお母さんは高校時代の彼の成績が悪いと叱ったそ
うです。私も同じようにときどき倅を叱るので驚きました。
 彼の感じていた孤独や敗北感が連続殺人の一因ではないかと思います。
 私が倅を叱るのは成績が悪いことに対してではなく、するべきことをしていな
いことについてです。しかし倅がそう理解しているかどうかは確かめていません。
彼のお母さんが彼を叱ったとき意図したことと彼の受け取ったことは違うのかも
しれません。
 能力について何か批評するよりも子どもに人生観を伝える方が重要だと、この
事件から思いました。
 Dec. 9 2008

0 件のコメント:

コメントを投稿